Publicaties

Tsunami hart- en vaatziekten

Hartnood hoog bij vrouwen

Stresstest personeel niet populair bij wergevers

Probleemloos afvallen

Meer capaciteit Inspectie voor terugdringen beroepsziekten

Werkstress beroepsziekte nr. 1

Bedrijven doen (te) weinig tegen verzuim

Gehooraandoeningen 2e op overzicht beroepsziekten

meer publicaties >

 

 

disclaimer | sitemap

Tekst nieuwsbrief april 2014

In deze editie:

- Let op verborgen vet
- Kwart werknemers Nederland futloos
- Technische fout bij reageren op onze nieuwsbrief van februari jl.



Dikwijls blijkt dat tijdens het bespreken van het individuele uitslagrapport van het APK-Onderzoek er vragen bestaan o.m. over hoe het eten van verkeerde vetten kan worden voorkomen. Onderstaand artikel geeft een helder overzicht, waarmee u uw voordeel kunt doen.

Let op verborgen vet

Wat zegt het etiket?
Een koekje bij de thee, chocoladehagelslag op je boterham en een karbonade bij de avondmaaltijd. Niks mis mee, toch?
Helaas zit in al deze producten verzadigd vet. En verzadigd vet verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Het is dus verstandig om goed te letten op verborgen vet.
Iedereen heeft vet nodig, maar te veel is niet gezond. Vooral verzadigd vet is ongezond. Er is verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet is het verkeerde vet dat het cholesterolgehalte in het bloed kan laten stijgen. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte van het bloed.

Ezelsbruggetje:
Heb je moeite met het uit elkaar houden van de vetten? Een simpel ezelsbruggetje kan je helpen: verzadigd begint met de V van verkeerd. De eerste letter van onverzadigd vet is de O van oké.
Verzadigd vet zit vooral verborgen in gewone kaas, worst, vet vlees, volle melkproducten, gebak, koekjes en zoutjes.
Onverzadigd vet zit vooral in vloeibare vetsoorten. Of er goed vet in een product zit, is alleen op het etiket te zien.

Te veel vet maakt dik.
Of vet verzadigd of onverzadigd is, maakt voor het aantal calorieën niet uit. Voor volwassen mannen geldt het advies om dagelijks niet meer dan 100 gram vet te eten, waarvan maximaal 28 gram verzadigd. Voor volwassen vrouwen is dat 80 gram, waarvan maximaal 22 gram verzadigd.

Om je op weg te helpen, hebben we een aantal producten waarin veel verzadigd vet zit en een alternatief daarvoor, op een rijtje gezet.
 
 Veel verzadigd vet      Weinig verzadigd vet
 Volvette kaas             20+ en 30+ kaas
 Chocoladepasta          Jam
 Pindakaas                  Appelstroop
 Volle melk                  Magere melk of  karnemelk
 Mayonaise                  Ketchup of currysaus
 Roze koek                  Ontbijtkoek
 Stroopwafel                Café noir
 Slagroomsoes             Puddingbroodje
 Tompouce                  Kruimelvlaai
 Roomijs                     Sorbetijs of waterijs
 Zoute koekjes            Japanse mix
 Kaaskoekjes               Popcorn
 Kaasstengels              Zoute sticks
 Chips                         Tortilla chips
 Cashewnoten              Walnoten
 Frikadel                      Loempia
 Worstenbroodje          Broodje bapao
 Saucijzenbroodje        Toastje met zalm
 Blokjes kaas               Gegrild kippenvleugeltje

Meer alternatieven kun je vinden in de Vetwijzer van het Voedingscentrum. Kijk ook altijd de verpakking van producten goed na, voordat je ze aanschaft. Op het etiket kun je informatie vinden over hoeveel verzadigd en onverzadigd vet erin zit.
Door: Ilona Meernik
Bron: Voedingscentrum



Het komt nogal eens voor dat wij de werkgever tijdens het bespreken van de statistische APK-Groepsrapportage over het uitgevoerde preventief medisch APK-Personeelsonderzoek o.m. het advies geven om de werknemers meer te laten bewegen, bijvoorbeeld door sportfaciliteiten aan te bieden. Dit wordt veelal goed opgepakt en helpt beslist mee om de conditie van de medewerkers te verbeteren.

Een jaar later, bij ons volgende APK-Personeelsonderzoek, zijn de resultaten daarvan helder meetbaar en daarmee dus aan te tonen. Dat dit soms geen overbodige luxe is, blijkt wel uit onderstaand onderzoek.


Kwart werknemers Nederland futloos

Een kwart van de werkenden in Nederland heeft niet genoeg energie om elke dag te werken. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in het kader van de Randstad WerkMonitor. Niet alleen oudere maar juist jongere collega's hebben moeite om elke dag fit naar hun werk te gaan. Maar liefst de helft van de vermoeide werkers is jonger dan 35 jaar, een derde zelfs onder de 30 jaar!

Het onderzoek gehouden onder 810 werkenden en richtte zich met name op het thema gezondheid en werk. Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan de helft van de werkenden (55 procent) ervan overtuigd is dat regelmatig sporten positief uitwerkt op de prestaties op de werkvloer. Vooral hoger opgeleiden en jongeren vinden dit.

Hoewel 88 procent van de werkenden vindt dat gezond en fit blijven je eigen verantwoordelijkheid is, blijken relatief veel werkgevers graag het beslissende zetje te geven. Intussen krijgt een derde van de werknemers, van de werkgever (korting op) sportfaciliteiten aangeboden en één op de vijf werknemers mag zelfs onder werktijd sporten.

Volgens drie op de tien werknemers stimuleert de werkgever de werknemer ook om mentaal fit te blijven door bijvoorbeeld een coach aan te bieden. Jongeren en mannen lijken vaker de kans te krijgen begeleid te worden door een coach.
Bron: Gezondheidsnet 2013.



Technische fout bij reageren op onze nieuwsbrief van februari jl.

Tijdens het door één relatie terugzenden van de nieuwsbrief vanwege een door te geven e-mailadreswijziging, is er een technische fout opgetreden waardoor onbedoeld een deel van onze relaties dit bericht en meerdere andere reacties daarop, heeft ontvangen. Ook is op 17 april jl. tijdens het testen van de herstelwerkzaamheden per ongeluk, geheel onbedoeld, een lege nieuwsbrief verzonden aan een aantal relaties.
Onze welgemeende excuses voor dit ongemak.
Het probleem is intussen onderkend en verholpen zodat dit in de toekomst niet meer voor zal komen.