Publicaties

Tsunami hart- en vaatziekten

Hartnood hoog bij vrouwen

Stresstest personeel niet populair bij wergevers

Probleemloos afvallen

Meer capaciteit Inspectie voor terugdringen beroepsziekten

Werkstress beroepsziekte nr. 1

Bedrijven doen (te) weinig tegen verzuim

Gehooraandoeningen 2e op overzicht beroepsziekten

meer publicaties >

 

 

disclaimer | sitemap

Tekst nieuwsbrief augustus 2012

- Afvallen? Drink water!

- Kaas verlaagt het risico op diabetes type 2!

- Minder dioxines en pcb's in voedsel en veevoer dan pakweg 10 jaar geleden!



 

De zomervakanties zijn intussen grotendeels voorbij, zo ook voor Alpha Preventie Keuringen, en de meeste mensen gaan opgeladen en wel weer aan de slag. Soms is de gezondheid er tijdens het vakantie vieren wel een beetje bij in geschoten. Daarom hieronder enkele nieuwe wetenswaardigheden uit recent gezondheidsonderzoek, waarmee u wellicht uw gezondheidsvoordeel kunt doen. 

Afvallen? Drink water!
Bij afvallen denk je in eerste instantie aan minder eten en meer bewegen. Niets mis mee. Maar denk ook eens aan je drinkgedrag. Met water als ideale keuze.
Cola, cappuccino, energiedrank, bier, wijn, latte macchiato, melk, vruchtensap en thee met suiker: allemaal heerlijke dranken, maar niet als je vast van plan bent om gewicht te verliezen. Tot wel twintig procent van je dagelijkse calorieën krijg je binnen via je drinken. Wie wil afvallen, neemt daarom water.

Ook de wetenschap is het erover eens: water is niet alleen een prima dorstlesser, maar helpt je in je strijd tegen de kilo’s. Hoe dat komt? Het is niet zo dat je van water drinken zelf afvalt, maar doordat je water drinkt, laat je andere calorierijke voedingsmiddelen en dito dranken juist staan. Alsof dat nog niet genoeg is, er is nieuw onderzoek dat aangeeft dat veel water drinken een gunstig effect op je stofwisseling zou hebben, en daarmee het afvallen ondersteunt.

Verzadigd:
Om te beginnen geeft water een vol gevoel, waardoor je minder eet. Zo zijn er studies bekend waarin mensen die voor elke maaltijd water dronken, enkele kilo’s meer afvielen dan mensen die dat niet deden. Een aannemelijke verklaring is dat dit komt doordat de maag van de waterdrinkers al gevuld was voordat ze gingen eten, deze mensen zich daardoor al deels verzadigd voelden en minder calorieën binnenkregen uit de maaltijd zelf. Ze aten namelijk minder. Bij oudere mensen bleek dit effect overigens sterker te zijn dan bij jongere.

Water met een smaakje:
Aan de andere kant: water is wel saai, kleurloos en smakeloos. Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum benadrukt dat er ook andere veilige keuzes zijn bij het op gewicht blijven: "Ook thee en koffie zonder suiker, naast frisdranken zonder energie hebben wat ons betreft de voorkeur. Naast water bevatten ook deze dranken geen calorieën." Een tip om water zelf wat vrolijker en smakelijker te maken heeft zij ook: "Voeg aan je water een schijfje citroen of wat munt toe. Zo heb je een prima dorstlesser zónder calorieën!"
Bron: Gezondheidsnet juli 2012

 


 

Kaas verlaagt het risico op diabetes type 2.
Wetenschappers hebben ontdekt dat het eten van twee plakken kaas (ca. 55 gram) per dag het risico op diabetes type 2 verlaagt met 12 procent.
De onderzoekers keken naar het voedingspatroon van 16.800 gezonde volwassenen en 12.400 patiënten met diabetes type 2 in acht verschillende Europese landen. Uit de studie, gepubliceerd in American Journal of Clinical Nutrition, blijkt dat wie dagelijks 55 gram kaas eet 12 procent minder kans loopt op het krijgen van diabetes type 2. Hetzelfde geldt voor mensen die dagelijks 55 gram yoghurt eten.
Experts raden het veelal af om teveel zuivel te nemen omdat dit rijk is aan verzadigde vetten. Deze verhogen namelijk de cholesterolspiegel en daarmee het risico op o.m. diabetes.

Probiotische bacteriën:
Maar volgens de onderzoekers zijn niet alle verzadigde vetten even slecht als andere en zijn sommige verzadigde vetten zelfs goed voor de gezondheid. Een theorie van de onderzoekers is dat z.g. 'probiotische' bacteriën in kaas en yoghurt de cholesterolspiegel zouden verlagen. (let wel, een theorie! red.) Hierdoor zouden bepaalde vitamines aangemaakt worden die diabetes mogelijk voorkomen.
Kaas, melk en yoghurt zijn rijk aan vitamine D, calcium en magnesium die mogelijk beschermen tegen diabetes type 2. De ziekte ontstaat wanneer het lichaam onvoldoende insuline produceert om zelf de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Dikwijls is diabetes type 2 een gevolg van obesitas (ernstig overgewicht: BMI = >30). 

Symptomen:
Herkenbare symptomen van deze ziekte zijn o.m. vaak plassen, constante vermoeidheid en overmatige dorst.
De ziekte is dikwijls nog goed te behandelen met een dieet, maar indien nodig ook met medicijnen. Wanneer patiënten niet goed voor zichzelf zorgen, kan dit later tot ernstige complicaties lijden.

Let op!
Experts waarschuwen dat nu niet iedereen massaal kaas moet gaan eten, maar dat het vooral van belang is om dagelijks voldoende fruit en groenten te eten en niet te veel zout en vetten binnen te krijgen.
Bron: Gezondheidsnet juli 2012

 


 

Minder dioxines en pcb's in voedsel en veevoer dan pakweg 10 jaar geleden!
In voedsel en veevoer zitten minder dioxines en pcb's dan pakweg zo'n 10 jaar geleden.
Schadelijke stoffen in voedingsmiddelen die kanker kunnen veroorzaken, komen in de periode 2008-2010, in de onderzochte producten 16 tot 79 procent minder voor, dan in vergelijking met de jaren 2002-2004. Dat meldde de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid in Brussel onlangs.
 
Dierlijke oorsprong:
Voeding van dierlijke oorsprong bevat de grootste hoeveelheden, met paling en lever van vis als uitschieters. Eieren van kippen uit legbatterijen!! zijn overigens aanzienlijk minder vervuild dan de eieren van kippen, bijvoorbeeld uit de vrije uitloop. Ook wilde zalm en forel bevatten meer giftige stoffen dan gekweekte exemplaren.
Bron: ANP juli 2012