Publicaties

Tsunami hart- en vaatziekten

Hartnood hoog bij vrouwen

Stresstest personeel niet populair bij wergevers

Probleemloos afvallen

Meer capaciteit Inspectie voor terugdringen beroepsziekten

Werkstress beroepsziekte nr. 1

Bedrijven doen (te) weinig tegen verzuim

Gehooraandoeningen 2e op overzicht beroepsziekten

meer publicaties >

 

 

disclaimer | sitemap

Tekst nieuwsbrief augustus 2013

In deze augustus editie:

- Het koolhydraat: Held of boosdoener?


De vakanties zijn grotendeels weer voorbij en wij hopen dat u, net als wij, veel nieuwe energie heeft opgedaan om weer vol enthousiasme aan de slag te gaan.

Bij veel mensen is er, mede door het lekkere eten, drinken en misschien wat luieren tijdens de vakantiedagen, toch weer wat gewicht bijgekomen. Dat wil men er doorgaans ook wel graag weer af hebben. Het is belangrijk om dat op een verantwoorde manier te doen, door bewust gezond en niet teveel te eten en, minstens zo belangrijk, voldoende te bewegen.

Tijdens de uitvoering van ons APK-Onderzoek komt onder meer nogal eens de vraag van deelnemers naar voren, of een koolhydraat-arm dieet nu echt de oplossing is om af te vallen. In een toenemend aantal dieet-methodes wordt juist hierop geadviseerd.
Daarom is dat dus een goede vraag, die je echter niet in enkele woorden kunt beantwoorden.

Toch willen wij u graag wat meer achtergrond informatie geven over dit interessante onderwerp.
Op het internet trof onze redactie een interessant en o.i. verantwoord artikel hierover aan, waar wij u graag deelgenoot van willen maken. Het is begrijpelijk en geeft een heldere uitleg. Wij hopen daarmee dat u deze nieuwsbrief zowel informatief als nuttig vindt en er uw voordeel mee kunt doen.


Het koolhydraat: Held of boosdoener?
Het koolhydraat is een belangrijke brandstof, maar in bepaalde vormen slecht voor de tanden. Het lichaam heeft koolhydraten nodig. Ze vormen daarvoor de belangrijkste energiebron. Toch wordt er ook regelmatig geroepen dat koolhydraten ongezond zijn. Hoe zit dat nu precies? En wat gebeurt er eigenlijk in ons lichaam als we koolhydraten eten?

Wat zijn de meest voorkomende vormen:
Meervoudige koolhydraten (polysachariden), enkelvoudige koolhydraten (mono- of disachariden), verteerbare koolhydraten, niet-verteerbare koolhydraten, suikers, voedingsvezels, glucose, glycogeen, kortom, er zijn nogal wat vormen.

Wat doet ons lichaam met koolhydraten:
Ons lichaam kan alleen enkelvoudige koolhydraten, (monosachariden) in de bloedbaan opnemen. Meervoudige koolhydraten worden veelal door enzymen in het speeksel (bijv. amylase) en in de dunne darm afgebroken tot enkelvoudige. De darmcellen kunnen vervolgens die koolhydraten opnemen, zodat ze via de bloedbaan door het lichaam worden vervoerd.

Glycogeen:
Na vertering komen koolhydraten vooral als glucose in het bloed. Glucose wordt snel opgenomen door de weefsels die het kunnen verbranden. Daarnaast kan glucose worden opgeslagen als glycogeen (direct beschikbare reserve energie). Op die manier heb je een voorraad glucose die van pas kan komen als je snel energie nodig hebt. Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid glycogeen (voornamelijk in de lever) opslaan. Die voorraad is voldoende voor ongeveer een uur zware inspanning en enkele uren lichte inspanning.

Vet:
Als je veel koolhydraten eet en meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, haalt het lichaam energie uit de koolhydraten en slaat het lichaam de overtollige energie uit die voeding, als vet op. Een deel van de glucose wordt dan niet opgeslagen of verbrand, maar omgezet in vet. Bij gezonde mensen is dit 1 tot 3 procent. Als je teveel eet, wordt dit percentage hoger.

Glycemische index:
Hoe snel glucose uit koolhydraten in het bloed wordt opgenomen hangt af van de opbouw van de koolhydraten. Een manier om die snelheid uit te drukken, is de “Glycemische Index” (GI): hoe langzamer de glucose wordt opgenomen, hoe lager de GI-waarde. De betekenis van de GI staat nog ter discussie, maar over het algemeen lijken voedingsmiddelen met een lage GI-vermelding een gezond eetpatroon te vormen (veel groente, fruit, peulvruchten, volkorenproducten).
Mocht u het interessant vinden om eens te kijken hoe de koolhydraten die u zelf zoal eet, scoren in die Glycemische Index, klik dan op de link voor een helder overzicht. G.I. Groen staat voor goed, geel dus voor minder goed.

Gezond?
Of koolhydraten nu gezond zijn of niet staat ter discussie. Koolhydraten mijden is in ieder geval niet gezond: het lichaam moet dan spierweefsel aanspreken om aan voldoende glucose te komen. Een normale koolhydraatinname lijkt geen ziekten te veroorzaken. Van onverteerbare koolhydraten (vezels) lijkt het er zelfs op dat ze beschermen tegen darmkanker. Diezelfde vezels lijken ook het risico op diabetes te verkleinen.

Risico’s koolhydraatrijke voeding:
Daar tegenover staat wel, dat een koolhydraatrijke voeding het risico op hart- en vaatziekten kan vergroten. Het kan een negatieve invloed hebben op het triglyceridengehalte (vet) en het “goede” HDL-cholesterolgehalte in het bloed. Het risico op hart- en vaatziekten hangt echter nog veel sterker samen met de hoeveelheid verzadigd vet die je binnen krijgt.

Overgewicht:
Zowel de Nederlandse Gezondheidsraad als de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) stellen, dat er geen bewijs is voor een verband tussen koolhydraten en overgewicht. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je er op let hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Je moet niet meer eten dan je lichaam verbruikt. Een gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën. Dat is minder dan een gram vet (9 kilocalorieën) en ongeveer evenveel als eiwitten.

Producten met toegevoegde suikers, ook frisdranken, bevatten vaak veel calorieën en weinig vitamines en mineralen. Voor deze producten bestaan wel aanwijzingen dat ze de kans op overgewicht vergroten. Om overgewicht te vermijden kun je dus het beste zo min mogelijk producten met toegevoegde suiker consumeren. Kies daarom voor voeding met veel voedingsvezels en voedingsstoffen.

Gebit:
Moeders vertellen hun kinderen niet voor niets dat suiker slecht is voor hun tanden. Bacteriën in de mond zetten die suikers (vooral disachariden) om in zuur. Dit zuur kan de tanden en kiezen aantasten. Door het fluoride in de tandpasta komt dit tegenwoordig minder voor. Toch kun je om tandbederf te voorkomen het beste naast de drie hoofdmaaltijden, niet vaker dan vier keer per dag iets eten of drinken.

Voedingsadvies:
- Haal dagelijks 40 tot 70 procent van je calorieën uit koolhydraten
- Zorg voor maximaal zeven eetmomenten per dag
- Probeer zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers te eten

Koolhydraatarm dieet:
Hoewel vetten en eiwitten ook energie leveren zijn koolhydraatarme diëten niet aan te raden. Zo'n dieet bevat vaak niet voldoende vitamines, mineralen en vezels. Daarnaast kan het lichaam bij een tekort aan koolhydraten, ook spieren (spiereiwitten) afbreken om aan voldoende glucose te komen.

Bron: artikel van Annemieke Hoogland, met aanvullingen van onze redactie.
jul. 2013

We hopen dat dit artikel u meer duidelijkheid heeft verschaft over die, voor veel mensen toch wat lastige materie.


Na de zomervakanties staat het team Alpha Preventie Keuringen weer klaar om de gezondheid van u en uw medewerkers op een verantwoorde en betaalbare wijze, weer opnieuw (of voor het eerst) vast te stellen.
Daarbij kijken wij ook of de eventueel eerder bij hen gevonden gezondheidsrisico’s, intussen weer zijn verbeterd.
Hiermee voorkomt u als ondernemer kostbaar en onnodig (langdurig) verzuim.
Meer weten? Kijk dan even op onze website
(APK).