Publicaties

Tsunami hart- en vaatziekten

Hartnood hoog bij vrouwen

Stresstest personeel niet populair bij wergevers

Probleemloos afvallen

Meer capaciteit Inspectie voor terugdringen beroepsziekten

Werkstress beroepsziekte nr. 1

Bedrijven doen (te) weinig tegen verzuim

Gehooraandoeningen 2e op overzicht beroepsziekten

meer publicaties >

 

 

disclaimer | sitemap

Tekst nieuwsbrief:

In deze februari editie:

-   Beroerte steeds vaker op jonge leeftijd

-   WHO adviseert minder zout te eten

-   Steeds kort bewegen net zo effectief als workout


Beroerte steeds vaker op jonge leeftijd.

Hoewel een beroerte vaker voorkomt bij oudere mensen, zien wetenschappers de aandoening ook steeds meer bij mensen jonger dan 55 jaar.  "En het wordt alleen maar erger", vertelt onderzoeker Brett Kissela.

Het aantal beroertes bij mensen onder de 55 jaar, nam volgens de onderzoeker van de University of Cincinnati toe van 13 procent in 1993 tot 19 procent in 2005. (Dit is al bijna één op de vijf beroertes! red.)
Kissela: "Op basis van dit onderzoek kunnen we niet verklaren waarom dit gebeurt, maar misschien speelt de blootstelling aan meer risicofactoren hier een rol in." Overgewicht, diabetes en een hoge bloeddruk komen steeds vaker voor bij jongere mensen.
Dit zijn allemaal risicofactoren voor een beroerte.
 
17 ziekenhuizen
Voor het onderzoek keek Kissela samen met zijn collega's naar de gegevens van 17 ziekenhuizen in de Verenigde Staten.
De gemiddelde leeftijd van patiënten met een beroerte was in 1993 nog 71 jaar en in 2005 gedaald naar 69 jaar.
Opvallend was dat het aantal beroertes bij mensen boven de 55 jaar afnam, terwijl het aantal beroertes bij jongere mensen juist toenam. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Neurology.
Bron: Gezondheidsnet (okt. 2012)

Het APK®-Basisonderzoek van Alpha Preventie Keuringen is er mede op gericht om o.m. vast te stellen of er ook onder uw werknemers risico op een beroerte bestaat. Indien dat het geval is, kan het worden behandeld en zo kostbaar langdurig verzuim voor uw onderneming voorkomen. Wij treffen dit soort risico’s in de praktijk toch heel regelmatig aan.


WHO adviseert minder zout te eten.

Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft donderdag vanuit Geneve nieuwe richtlijnen voor een gezonde voeding gepubliceerd.  
Volwassenen wordt aangeraden minder dan 2 gram natrium ofwel 5 gram keukenzout en ten minste 3,51 gram kalium per dag te gebruiken om het risico van hartziekten en beroertes te verminderen.
Eerder beval de VN-organisatie volwassenen aan 2 gram natrium te gebruiken, maar nu wordt gesproken van minder dan 2 gram.
Voor het eerst komt de WHO ook met aanbevelingen voor het gebruik van natrium, keukenzout en kalium voor kinderen, afhankelijk van hun gewicht, leeftijd en behoefte aan energie.
De Nederlandse Gezondheidsraad adviseerde in 2006 de Nederlanders niet meer dan 6 gram zout per dag te gebruiken. De consumptie ligt met ongeveer 10 tot 12 gram per dag toch nog steeds aanzienlijk hoger.
Bron: ANP 31 jan 2013

Alpha Preventie Keuringen heeft al in haar nieuwsbrief van oktober 2010 geadviseerd, om daarom bij voorkeur te kiezen voor zout waarvan het natrium voor minimaal 50% vervangen is door kalium. (klik hier) Dit zout is gewoon in de supermarkt te koop. (red.)


Steeds kort bewegen net zo effectief als workout

Kleine beetjes bewegen, zijn net zo effectief als een workout in de sportschool. Als je maar aan je dertig minuten per dag komt. Dat stellen onderzoekers van de Oregon State University.
Bij het onderzoek zijn meer dan 6000 Amerikaanse volwassenen betrokken. Zelfs activiteiten die maar twee minuten duren, kunnen bijdragen aan je gezondheid en het metabool syndroom, (een aandoening die bestaat uit een cluster van risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten, red.) een hoge bloeddruk of verhoogd cholesterol voorkomen.

Actief versus sportief
"Een actieve leefstijl lijkt net zo gezond als een sportieve leefstijl (waarin je regelmatig sport)", aldus onderzoeker Paul Loprinzi. "We moedigen mensen dan ook aan om voor de actieve optie te kiezen als daar maar enigszins een mogelijkheid voor is. Voer een telefoongesprek bijvoorbeeld lopend in plaats van zittend."

Van de deelnemers met een actieve leefstijl vol korte beweegmomentjes haalde 43 procent de dagelijkse aanbevolen 30 minuten. Slechts 10 procent van de deelnemers die regelmatig sporten, haalden iedere dag de richtlijn. Loprinzi: "Door bewegen echt onderdeel van je leven te maken, haal je die richtlijn dus heel gemakkelijk."

Natuurlijk
Tijdgebrek is voor veel mensen een excuus om niet voldoende te bewegen, maar bij een actieve leefstijl gaat dat niet op. Het is een meer natuurlijke manier van bewegen. Veel mensen bewegen maar helemaal niet, als ze denken dat ze die dertig minuten niet kunnen halen. Maar dat is wellicht een denkfout. Alleen de BMI is volgens Loprinzi meer gebaat bij een sportieve leefstijl.
Voor andere gezondheidsuitkomsten zijn korte momenten van bewegen ook al bevorderlijk. Het onderzoek is gepubliceerd in het American Journal of Health Promotion.
Bron: Gezondheidsnet 30 jan. 2012

Dit onderzoek geeft helder aan, zoals ook Alpha Preventie Keuringen altijd aan haar onderzoeksdeelnemers adviseert, dat alle beweging helpt om die 30 minuten per dag matig intensief bewegen toch te realiseren. En, dat het ook echt zin heeft om die moeite te doen.