Publicaties

Tsunami hart- en vaatziekten

Hartnood hoog bij vrouwen

Stresstest personeel niet populair bij wergevers

Probleemloos afvallen

Meer capaciteit Inspectie voor terugdringen beroepsziekten

Werkstress beroepsziekte nr. 1

Bedrijven doen (te) weinig tegen verzuim

Gehooraandoeningen 2e op overzicht beroepsziekten

meer publicaties >

 

 

disclaimer | sitemap


Tekst nieuwsbrief oktober 2013

- Wat is nu een beroerte
- Preventie
- Hoe eet ik gezond én lekker
- Uw lichaamsgewicht


Wat is nu een beroerte?                                                                                   
Nog steeds worden wij min of meer regelmatig, tijdens de uitvoering van ons APK®onderzoek geconfronteerd met vragen over beroerte,  herseninfarct of hersenbloeding. Kennelijk bestaan hier veel onduidelijkheden over. De verzamelnaam voor deze aandoeningen is CVA. Deze afkorting staat voor Cerebro Vasculair Accident.

Deze CVA's komen in ons land volgens de laatste opgave van de Nederlandse Hartstichting (schrik niet) zo'n 47.000 keer per jaar voor. Dat betekent dat in Nederland elke dag zo’n 126 mensen door een beroerte worden getroffen!!!
De oorzaken voor deze aandoening zijn veelal dezelfde als voor andere hart- en vaatziekten. Of men nu een hartinfarct oploopt of een beroerte, het is meestal gebaseerd op dezelfde oorzaken.
Hieruit blijkt ook weer het grote belang van het regelmatig controleren van alle essentiële waarden, zoals Alpha Preventie Keuringen deze meet tijdens ons APK®Onderzoek, maar daarnaast geldt ook het belang van het geven van goede adviezen voor een gezonde leefstijl, wat bij ons ook standaard bij dit onderzoek hoort.

Binnen de groep ziektebeelden, behorend bij CVA onderscheidt men een drietal vormen. Deze zijn: hersenbloeding, herseninfarct en TIA. De TIA (Tranciënt Ischemic Attack) is feitelijk een voorbijgaande beroerte die maximaal 24 uur mag duren. Soms zijn de signalen van een TIA heel subtiel, soms zijn ze overduidelijk.
Belangrijk is om deze signalen, zodra u ze ervaart, niet te negeren maar onmiddellijk naar uw huisarts toe te gaan! Of bel, indien deze niet aanwezig is direct 112.
Om wat inzichtelijker te maken wat een beroerte inhoudt, hebben wij voor u een link toegevoegd naar een kort maar illustratief informatiefilmpje van de Nederlandse Hartstichting over dit onderwerp. (klik hier)

Preventie:
Om bovengenoemde ernstige complicaties te voorkomen is het belangrijk om gezond te leven. Dus voldoende te bewegen (minimaal 5 maal per week 30 minuten matig intensief bewegen, zoals sporten, wandelen, fietsen, etc.), en gezond en gevarieerd te eten. Probeer een gezond lichaamsgewicht te realiseren en te behouden. Op de website van de Nederlandse Hartstichting troffen wij een nuttig artikel aan over voeding, wat u hierbij zou kunnen helpen en wij u daarom niet willen onthouden.

Hoe eet ik gezond én lekker?
Hieronder staan 9 spelregels die u helpen bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

1. Eet lekker
Eet vooral producten die u lekker vindt. Er zijn genoeg lekkere producten die lekker én gezond zijn.

2. Eet gevarieerd
Eet niet elke dag hetzelfde. Kies elke dag voor voedingsmiddelen uit onderstaande groepen:

1   groente en fruit
2   brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
3   zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
4   vetten en oliën  

3. Eet niet te veel
Niet iedereen mag evenveel eten. Hoe ouder u bent hoe minder calorieën u nodig heeft. Ook uw lichaamsbouw, hoeveelheid lichamelijke inspanning en geslacht zijn van belang. De algemene richtlijn is:

mannen  (30-50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag

4. Eet veel groente en fruit
Eet minstens 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Neem ook eens vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.

5. Eet voldoende vezels
Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en uw cholesterolgehalte. Kies voor volkorenproducten. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

6. Eet minder verzadigd vet
Onverzadigd vet is goed, (maar let wel op de calorieën!). Verzadigde vetten en transvetten zijn ongezond. Teveel verzadigd vet en/of transvet verhoogt uw cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe.

7. Wees zuinig met zout
Zout verhoogt uw bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden en vermijd kant-en-klare producten. Zij bevatten vaak veel zout.

8. Drink voldoende
Drink minstens anderhalve liter per dag. Water, koffie, thee, melk, yogurt, soep, alles telt mee.

9. Drink niet teveel alcohol
Voor vrouwen geldt maximaal 1 glas alcohol per dag en voor mannen is het advies om maximaal 2 glazen alcohol te drinken.

Uw lichaamsgewicht:
Uw lichaamsgewicht of beter, uw lengte/gewichtsverhouding zegt iets over uw gezondheid en daarmee over de eventuele gezondheidsrisico's die u loopt bij overgewicht. Niet voor niets bepalen wij tijdens ons APK®Onderzoek van elke deelnemer ook de "Quetelet Index" ofwel "Body Mass Index", "BMI". Op de website van de Obesitas Kliniek troffen wij een nuttige meter aan (klik hier) om eenvoudig uw eigen BMI of Quetelet Index zelf te bepalen.

 

Wij hopen dat u met bovenstaande informatie weer uw voordeel kunt doen.